Začnem malým príbehom. Mala som klienta s veľkou firmou. Prevádzka si vyžadovala rozsiahly priestor a tak administratíva sídlila v útulných kanceláriách v centre Bratislavy a prevádzka mimo mesto. Majiteľ bol Slovák – volajme ho pán Gudy – dlhodobo žijúci v Rakúsku a už vtedy vedel, že vybudovanú spoločnosť jedného dňa predá.
Keď som odišla na materskú, náš kontakte sa prerušil. Po rokoch, keď som sa opäť vrátila k práci, zastavila som sa len tak spontánne u tohto klient na prevádzke. Vystúpila som z auta a hneď na vrátnici som sa pani pýtala, ako sa im darí. Milá staršia pani hovorí: „Viete, už to nie je ako za pána Gudyho.“ Bolo jasné, že firma už je predaná.
„A čo sa zmenilo?“ spýtala som sa.
„Viete, keď tu bol pán Gudy, vždy sa zastavil a opýtal sa ma, ako sa mám, čo rodina, čo zdravie. Vždy si našiel čas aj na takých obyčajných ľudí ako som ja.“
„A dnes už sa nikto nezastaví?“ vyzvedala som.
„Nie, nový šéf ani nevie, ako sa volám. Aj rozmýšľam, že odídem,“ povedala pani posmutnelo.
Ešte chvíľku sme sa rozprávali a potom som sa s ňou rozlúčila.
Vo svojej práci trénera a konzultanta komunikácie som sa stretla s mnohými riaditeľmi a šéfmi firiem. Pozorovanie ukázalo, že skutočná komunikácia (s nefalšovaným záujmom o druhú stranu) šéfov má veľmi vysoký vplyv na ochotu ľudí pracovať, na ich motiváciu zabrať a dýchať za firmu, na záujem zamestnancov o firmu a na lojalitu.
A to neplatí len na šéfov. Ak sa o ľudí zaujímate, v skutočnosti ich udržiavate „na palube“. Ak sú to vaši podriadení, tak posilňujete ich lojalitu, ak sú to vaši blízki, prehlbujete a upevňujete vzťahy. Toto síce nie je žiadna novinka, no mnohí si povieme, že na také rozhovory „nemáme čas.“
Mám pre vás novinku: Jediný spôsob, ako môžete získať čas, je dobrou komunikáciou. Jasné, že aj schopnosť skvelo zorganizovať procesy vám zabezpečí čas, ale aj takáto organizácia zväčša zlyháva na komunikácii. Vy poviete, ako si to predstavujete a zamestnanci to urobia trochu inak. A znovu musíte tej istej veci venovať čas a pozornosť.
Zadáte úlohy a ich realizácia sa oneskoruje alebo celkom zlyháva. Musíte zisťovať, čo sa deje s tou alebo onou úlohou, v akom je štádiu, prečo ešte nie je hotová atď.
Potom sa objaví problém dňa a do konca pracovnej doby ste ako škrečok v klietke, ktorý sa nezastaví, pretože kolečko sa točí a točí. Kedy ho máte zastaviť a opýtať sa pani na vrátnici „Ako sa dnes má?“
Prídete domov a hoci už nie ste fyzicky vo firme, vaše myšlienky tam stále behajú. Kedy máte čas opýtať sa svojho životného partnera „Ako sa mu darí?“ A keď príde otázka od druhej strany, ako ste pripravený reagovať? Aká je vaša komunikácia? Šéf bez dobrej komunikácie má ťažký život. Prečítajte si pár tipov, ako viesť komunikáciu napríklad s nespokojným zamestnancom alebo ktoré 4 komunikačné zručnosti majú šéfovia.
Zdraví vás, Erika
Pridaj komentár