Dobrá komunikácia

Viac efektivity a menej stresu prostredníctvom lepšej komunikácie

  • Články
  • Test komunikácie
  • Ako lepšie komunikovať
    • Úvodná prednáška
    • Analýza tímovej komunikácie
    • Semináre pre firmy
    • Veľký komunikačný kurz
    • Osobný koučing
  • O mne
  • Kontakt
Ste tu:Home / Verbálna komunikácia / Mlčať je zlato

Napište komentář

Mlčať je zlato

“Mlčať, je zlato” je natoľko známe, že sa mnohí ani nezamýšľajú nad jeho skutočným posolstvom.

Na jednej strane sa mlčanie prirovnáva k zlatu, na strane druhej sú mnohí presvedčení, že tichí ľudia v podstate nemajú vlastný názor, nie sú priebojní a to zlatom rozhodne neoceňujeme. Toto by nás mohlo v skutočnom porozumení komunikácie zaviesť do slepej uličky.

Hovoriť, či mlčať? Čo si teda máme vybrať?

Mám kamaráta, ktorý vždy povie – „Radšej viac komunikácie, ako menej.“ Tak ako to je?

Ktorá cesta je správna?

  • Poznáte ľudí, ktorí toľko rozprávajú, že ich druhí už ani nepočúvajú? Prípadne sú dokonca považovaní za otravných? Toto zlato neprináša.
  • Poznáte naopak ľudí, z ktorých musíte všetko doslova páčiť? Sú ako chodiace figuríny z výkladu, nič nevysielajú, mate pocit, že ani nič neprijímajú, len prosto sú. Ani toto neprináša zlato.
  • A poznáte ľudí, ktorí presne vedia, kedy a koľko toho povedať, kedy mlčať a kedy komunikáciu zastaviť? Ako sa cítite s nimi? Neocenili by ste ich zlatom?

Komunikácia prebieha vždy medzi dvomi ľuďmi. Dokonca aj keď prednášateľ rozpráva k väčšej skupine, stále sa pozrie len do jedného páru očí. Nie sú to vždy tie isté, ale je to jedna osoba. Vyberie si z množstva jedného človeka, potom znova jedného a znova len jedného.

  1. Pri komunikácii jej veľmi dôležité vnímať, že na druhej strane niekto JE!
  2. V komunikácii by malo dochádzať k výmene. Slovo „výmena“ v sebe zahŕňa určité striedanie.
  3. Skutočná komunikácia by mala mať obojstranný tok, či prúd myšlienok, informácií, úvah, častíc, predmetov… medzi komunikujúcimi.
  4. Ak jedna strana mlčí a nedochádza k výmene, ide len o jednosmerný prúd. Nejde v skutočnosti o komunikáciu. Ide o rozprávanie.
  5. Tak, ako každá činnosť v živote, aj komunikácia by mala viesť ku konkrétnemu výsledku.

Tichý, málo komunikatívny človek neraz pôsobí záhadne a druhú stranu to núti domýšľať si, na čo asi myslí, aké má postoje či pocity. Ostatní si o ňom urobia vlastný záver a na ňom stavajú komunikáciu, ktorá málokedy vedie k porozumeniu. Toto nefunguje.

Tichý človek robí taký malý obchod. Vymieňa svoje slová za záhady. Jeho nekomunikácia spôsobí takzvané komunikačné vákuum a je opradený domnienkami okolia.

Ak je niekde informačné vákuum, tak si ho predsa vždy zaplníme, nie? Či už vlastnými úvahami a informáciami, alebo úvahami a informáciami od druhých. Mimochodom z toho najčastejšie vznikajú nedorozumenia, ohovárania a hádky. V tichom človeku potom vzniká pocit, že mu vlastne nikto nerozumie, prípadne, že ho ľudia nechápu.

Mlčať je zlato iba vtedy, ak bola komunikácia skutočná, bola obojstranná a potrebujeme, aby sa na záver vyjadril náš, či už obchodný, alebo osobný partner. Zamknite ústa na kľúč a nechajte ho hovoriť. Možno to prinesie „zlato“ do vášho obchodu alebo vzťahu.

Jedna zo zákonitostí komunikácie je, že komunikácia má výsledky len vtedy, ak je skutočne vyvážená!

Zdraví vás, Erika

Filed Under: Verbálna komunikácia, Zákonitosti komunikácie

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Kategórie článkov

  • Rýchle tipy (3)
  • Som rodič (1)
  • Som vedúci pracovník (6)
  • Verbálna komunikácia (2)
  • Zákonitosti komunikácie (4)

Najčítanejšie články

  • Umenie komunikovaťUmenie komunikovať
  • Ako hovoriť s nespokojným zamestnancomAko hovoriť s nespokojným zamestnancom
  • 3 najväčšie mýty o komunikácii s podriadenými3 najväčšie mýty o komunikácii s podriadenými
  • 5 „rýchlotipov“ pre lepšiu komunikáciu5 „rýchlotipov“ pre lepšiu komunikáciu
  • Mlčať je zlatoMlčať je zlato
  • 4 komunikačné schopnosti úspešných šéfov4 komunikačné schopnosti úspešných šéfov
  • Ako hovoriť s nevýkonným zamestnancomAko hovoriť s nevýkonným zamestnancom

Kontakt

0905 264 297

botlikova@dobrakomunikacia.sk
Osobný koučing

 

  • Email
  • Facebook
  • Phone

Copyright ©2023 · Erika Botlíková · Dobrá komunikácia