Komunikačné schopnosti na dobrej úrovni sú kľúčom pri šéfovaní, pretože šéfovanie je najmä o komunikácii. Názov tohto článku naznačuje, že tentokrát budeme hovoriť o tom, čo v „šéfovskej komunikácii“ funguje. Vedieť, čo človek robí dobre, je asi rovnako dôležité (ak nie dôležitejšie) ako vedieť, čo robí zle. Zhrnula som niekoľko príkladov úspešných manažérov, ktorých osobne poznám a pokúsim sa na nich ukázať zopár správnych prístupov (konkrétne 4 komunikačné schopnosti) v pracovnej komunikácii. Nasledujúce body samozrejme nepredstavujú všetko, čo úspešní šéfovia robia v komunikácii dobre, je to len pár jednoduchých tipov.
1. ZÁUJEM A ZNOVU ZÁUJEM
Úspešných šéfov zaujímajú ich zamestnanci či podriadení. A to nielen v pracovnej rovine – neprejavujú záujem len o ich výkony. Chcú vedieť, ako sa im darí v živote, aké majú plány, kam pôjdu na dovolenku, ako sa majú ich manželky, deti….
Môj známy a úspešný projektový manažér z Talianska je touto vlastnosťou výnimočný. Ľudia, ktorí s ním pracujú ho doslova milujú a urobili by pre neho čokoľvek. Prečo? Vždy si nájde čas, aby sa s nimi porozprával, a čo je zaujímavé, nikdy to nie sú hodinové rozhovory. Je to skutočne len pár minút. Lenže je to pár minút rýdzeho, pravého, nefalšovaného záujmu o druhú osobu. A keď sa s nimi rozpráva, skutočne im venuje plnú pozornosť, čo so sebou prináša ďalší bonus – pamätá si, čo mu hovoria! A keď sa s nimi zhovára nabudúce, pýta sa na veci, ktoré sa ich týkajú a oni cítia, že niekto sa o nich skutočne zaujíma a oplácajú to v podobe ochoty pracovať a „zamakať“, keď je treba.
2. ŽIADNE DRUHÉ POKUSY
Raz som bola svedkom rozhovoru medzi mojím známym (šéfom úspešnej firmy v Čechách) a jeho zamestnancom.
Šéf sa spýtal: „Sú podpísané zmluvy so všetkými partnermi akcie?“
A zamestnanec povedal: „Už som všetkým poslal návrh zmluvy a napísal som im, aby poslali prípadné pripomienky a… .“ Nasledoval asi 3-minútový monológ o tom, ako zabezpečil, že zmluvy budú podpísané.
Môj známy ho pozorne počúval a keď skončil, povedal: „Fajn. A sú tie zmluvy podpísané?“
Zamestnanec: „Niektorí mi napísali, že ich už podpísali a poslali poštou.“
Môj známy: „Dobre. Sú všetci partneri zazmluvnení?“
Zamestnanec: „Nie, nie sú. Zatiaľ nemám v rukách ani jednu podpísanú zmluvu.“
Môj známy: „Ok. Pošli mi emailom tabuľku všetkých partnerov, kde bude uvedené, v akom štádiu je podpis zmluvy a termín, kedy bude podpísaný originál u nás vo firme. Každý deň ráno a pred odchodom z práce mi pošleš aktualizovanú verziu. Všetky zmluvy musia byť do 4 dní podpísané a založené u nás.
Zamestnanec: „Jasné.“
Výkonní a úspešní vedúci pracovníci majú laserovo presnú schopnosť okamžite si všimnúť, keď sa niekto šikovne vyhne odpovedi na otázku. Takýto šéf nemá problém v pokoji položiť otázku v danej chvíli aj päťkrát (ak je to nevyhnutné), aby zistil PRESNE, kedy bude úloha splnená. Títo šéfovia „nemajú čas“ na druhé ani tretie pokusy. Veľmi dobre si totiž uvedomujú, ako to znižuje ich efektivitu a samozrejme efektivitu ich ľudí. Stačí, keď si predstavíte, ako by vyzeral scenár vyššie uvedeného príkladu v prípade, že by môj známy po prvej „odpovedi“ (vkladám do úvodzoviek, pretože to vôbec nebola odpoveď na jeho otázku), povedal: „Aha, tak fajn,“ a nechal zamestnanca odísť.
3. „SEDLIACKY ROZUM“, „SEDLIACKA REČ“
Vybavujem si môjho kamaráta – mimoriadne úspešného manažéra, ktorý od základu vybudoval obrovskú, úspešnú stavebnú firmu. Dnes už je z neho manažér „vo výslužbe“, ktorý vedenie firmy odovzdal novému výkonnému riaditeľovi a užíva si plody mnohých rokov tvrdej práce a budovania firmy. Ale pravdou je, že začínal tak, že so svojimi ľuďmi kládol tehly a fyzicky pracoval na zákazkách.
Pracovali sme spolu na jednom projekte, takže som mala možnosť pozorovať ho určitú dobu v interakcii s jeho ľuďmi. Napriek jeho postaveniu a neuveriteľnému rozhľadu, múdrosti a inteligencii som ho nikdy nepočula hovoriť tak, aby dával pocítiť, ako má „navrch“. Nikdy nepoužíval komplikované, odborné výrazy, hoci ich všetky ovláda a mohol by sa nimi oháňať. Veľmi dobre totiž vedel, že tým dosiahne akurát tak „dojem“ a ľudia na neho budú možno pozerať s úžasom a bude pre nich autoritou, ale nebudú schopní nič urobiť, pretože nebudú rozumieť, čo od nich chce. Týchto vecí si bol veľmi dobre vedomý a raz, keď sme sa na túto tému spolu rozprávali, povedal mi: „Treba používať sedliacky rozum v riadení financií a sedliacku reč v komunikácii s ľuďmi.“
Keď ľudia nerozumejú slovám, nerobia veci správne alebo ich nerobia vôbec. Predstavte si, že by vám niekto povedal: „Keď začne zorenie, prepnite rýchlosť stroja na stupeň 2.“ Vedeli by ste, kedy máte stroj prepnúť? (pozn.: zorenie je prechod medzi dňom a nocou)
4. VIDÍM, VNÍMAM, POVIEM…
Medzi ďalšie komunikačné schopnosti úspešného šéfa patrí schopnosť vnímať, čo ľudia robia (a hovoria) a dať im najavo, že to vidí. Spomínam si na stretnutie s manažérom v jednej veľkej spoločnosti, kde pracoval na úrovni stredného manažmentu a riadil tím dvanástich ľudí. Prišiel ma vyzdvihnúť na recepciu a cesta do zasadacej miestnosti viedla čiastočne cez open office jeho oddelenia. Ako sme prechádzali okolo pracovnej kóji jedného z jeho ľudí, tento manažér trošku spomalil a prihovoril sa zamestnancovi, ktorý tam sedel za stolom a pracoval: „Dušan, ďakujem vám za tie tabuľky, urobili ste ich nad moje očakávania.“ Mladému mužovi sa zjavil na tvári taký úsmev, že (ako sa hovorí) keby nemal uši, smeje sa okolo celej hlavy a bolo zjavné, aký je na seba hrdý. Pomyslela som si, že keď ho manažér nabudúce požiada o tabuľky, tak bude v práci sedieť snáď do polnoci, aby ich mal šéf na stole čo najskôr a čo najlepšie. Sadli sme si do zasadačky a začali sa zhovárať. Keď nám postaršia pani priniesla na podnose kávu a pár vkusne priložených sušienok, manažér sa na ňu pozrel a povedal: „Ďakujem, Katka. Vy ste nám to zase pekne vyzdobili!“ V tej chvíli mi už bolo jasné, že nejde o náhodu a tento manažér si skutočne všíma svojich ľudí, ich ochotu a aktivitu a dáva im najavo, že ju vníma a oceňuje. A verím, že práve preto patril on a jeho oddelenie medzi najlepších v celej spoločnosti.
Keď sa tak nad tým zamyslím, spoločným menovateľom týchto štyroch komunikačných zručností je ľudskosť. Zdá sa, že úspech sa skrýva v obyčajnej, normálnej, ľudskej „človečine“.
Verím, že niektoré (ak nie všetky) tieto komunikačné schopnosti máte a denne používate v komunikácii s Vašimi ľuďmi. A ak nie, dúfam, že Vám poslúžia ako malá inšpirácia.
Ak máte chuť, napíšte mi, aké sú Vaše skúsenosti a čo Vám funguje v komunikácii na pracovisku a v obchode.
Mgr. Erika Botlíková
Efektívnou komunikáciou v pracovnej či súkromnej oblasti sa zaoberám už viac ako 20 rokov a pomáham manažérom mať v živote a práci viac efektivity a menej stresu prostredníctvom lepšej komunikácie.
Pridaj komentár