„Umenie“ je v širšom ponímaní činnosť založená na vnímaní, predstavivosti, vedomostiach, ale aj intuícii. Ide o schopnosť kreatívne a pôsobivo zaujať druhú stranu.
„Komunikácia“ je základný spôsob kontaktu zo svetom vo všetkých oblastiach života.
Z hľadiska umenia komunikácie rozoznávame tri kategórie ľudí:
- ľudia, ktorí hovoria
- ľudia, ktorí si vymieňajú názory
- ľudia, ktorí rozumejú umeniu komunikácie.
Každá táto skupina sa snaží komunikovať a každá dosahuje v komunikácii úplne iné výsledky.
„Hovoriaci“, iba hovoria. Častokrát sú frustrovaní, pretože ich nikto nepočúva, nedostávajú spätnú väzbu a preto majú tendenciu hovoriť ešte viac. Ich komunikácia smeruje iba von a v ich svete podstate neexistuje, že na komunikáciu by mali byť dvaja.
„Vymieňači názorov“ sú na tom lepšie, pretože pripúšťajú, že v komunikácii existuje druhá strana. Chápu, že okrem slov potrebujú v komunikácii pozornosť oboch zúčastnených, že sa musia vyjadrovať jasne, zreteľne a zrozumiteľne. Zväčša dostanú spätnú väzbu a pomocou komunikácie aj čiastočne dosiahnu svoje ciele. V ich prípade však ešte nemôžeme hovoriť o umení komunikácie. Komunikácia síce prúdi oboma smermi, no stráda na kvalite.
„Majstri komunikácie“, ktorí ovládajú umenie komunikácie, vyhrávajú. Základný faktor v umení komunikácie je „spojenie“. Spojenie je silný prejav záujmu a pozornosti o druhú osobu, čoho dôsledkom je okrem iného aj rýchlejšie a intenzívnejšie naladenie sa na „rovnakú vlnu.“
Darovať kvety bez „spojenia“ (bez vlny otvoreného záujmu) a so „spojením“ je veľký rozdiel. Rovnako je to pri poďakovaní, ktoré môže prebehnúť „iba“ slovom „ďakujem“ alebo s nadviazaným „spojením“.
Spojenie je neviditeľná, no citeľná energetická pavučina, ktorá spája dvoch ľudí po celú dobu komunikácie. Znie to ako sci-fi? Nie!
Je to schopnosť, ktorá sa dá učením a tréningom získať. Je to umenie komunikácie založené na vnímaní, predstavivosti, záujme, schopnosti a vedomosti.
Jim Colins píše, že „kto vybudoval veľkú spoločnosť chápe, že konečným limitom rastu akejkoľvek dobrej spoločnosti nie je trh, konkurencia, alebo produkty. Je ním jedna a predovšetkým jedna vec – schopnosť získať a udržať dostatok správnych ľudí. To sa robí tak, že s nimi nadviažete spojenie. (in Maxwell, Každý komunikuje, málokdo naváže spojení).
Umenie komunikácie ponúka veľké možnosti vo vytváraní schopnosti nadväzovať spojenia. Čistá a otvorená vlna záujmu a pozornosti o druhú osobu a komunikáciu zabezpečuje „spojenie“.
Ľudia, ktorí nevedia nadviazať spojenie s inými, sú len „hovoriaci“. Hovoriaci nedokáže preniesť na druhého myšlienku v takej kvalite, akú potrebuje. Taký človek často opakuje vety, často sa rozčuľuje, často pracuje za podriadených, opravuje prácu iných, musí často obhajovať svoju prácu, často nezmyselne dokazuje svoju pravdu …… veď to poznáte.
Nech sú vaše ciele akékoľvek, schopnosť čistého a otvoreného záujmu o druhú osobu vám pomôže dobre komunikovať, nadviazať „spojenie“, uskutočniť vaše ciele.
Ako sa to naučiť? Pre veľmi odvážnych odporúčam živý, tvrdý, nekompromisný Kurz komunikácie. Tí konzervatívnejší môžu začať na mini kurze komunikácie online.
Zdraví,
Erika
Pridaj komentár