Asertivita – moderná definícia
Asertivita sa už nejakú dobu skloňuje vo všetkých pádoch ako dôležitá komunikačná schopnosť a pre tých, čo ju majú (alebo sa ju naučia), je vraj úspech v komunikácii takmer zaručený. Ale je to skutočne tak?
Vysvetlenie tohto pojmu sa od jedného autora k druhému jemne líši, no vo všeobecnosti sa prezentuje ako „schopnosť presadiť svoje názory, záujmy alebo myšlienky“ v niektorých prípadoch je definícia doplnená o „príjemnou formou“ alebo „bez narušenia práv ostatných“.
Nuž, z pohľadu šéfa sa pozeráme na zaujímavý problém. Učitelia asertivity mu tvrdia, aby bez obmedzovania druhých presadil svoje stanoviská a záujmy. Otázkou ostáva, ako to preniesť do praxe. Šéf je predsa šéfom preto, že veľmi často vie a vidí viac, takže občas je jeho povinnosťou doslova „zrušiť“ divné nápady svojich ľudí a presadiť zdravý rozum, takže bez obmedzenia druhej strany to často nejde.
Asertivita – čo znamená skutočne?
Narážame tu na problém, pretože keď sa dobre pozriete na pôvod slova „asertivita“, zistíte, že jeho význam bol minimálne trochu „prilepšený“. Pochádza z anglického „assert“, ktoré má pôvod v latinskom „asserere“, čo znamená jednoducho „vyhlásiť, tvrdiť…“ O presadzovaní seba či svojich myšlienok (a navyše cez druhých) niet ani zmienky.
Takže byť asertívny skôr znamená byť schopný jasne a zrozumiteľne niečo vyhlásiť alebo tvrdiť a to je všetko. A je to ohromne dôležitá súčasť úspešnej komunikácie. Ale je to len jej SÚČASŤ. Jeden z faktorov dobrej komunikácie. Nie je to všetko, čo k úspešnej komunikácii potrebujete. Ak dokážete jasne a zrozumiteľne niečo povedať, ste na dobrej ceste komunikáciou niečo dosiahnuť. Avšak skôr, ako budete hovoriť, musíte si napríklad zabezpečiť:
– pozornosť druhej strany (už ste hovorili k človeku, ktorý smskoval?)
– taktiež musíte zabezpečiť svoju plnú pozornosť (už ste s niekým hovorili a pri tom ťukali do počítača?)
– ďalej musíte napríklad zabezpečiť, aby vaše vyhlásenie či tvrdenie nebolo pre druhú stranu nepochopiteľné (už vám váš ITčkár veľmi jasne a zreteľne a s plnou pozornosťou na oboch stranách vysvetľoval, čo máte za problém v počítači a vy ste aj tak nevedeli, čo hovorí, pretože jeho hantýrka bola pre vás nepochopiteľná?).
Samozrejme, že faktorov úspešnej komunikácie je viac a mojím cieľom v tomto článku nie je všetky vymenovať a už vôbec nie vás ich naučiť, pretože o všetkých sa hovorí (a hlavne sa intenzívne a aktívne trénujú) na mojom komunikačnom kurze.
Mojím zámerom je skôr uviesť na pravú mieru dôležitosť asertivity v komunikácii. Asertivita nie je odpoveďou na celú komunikáciu. Z pohľadu pravého významu tohto slova je to len schopnosť zreteľne, jasne a bez obáv vysloviť svoje myšlienky, názory a záujmy. To však ešte nie je záruka toho, že ich niekto vypočuje, pochopí či zrealizuje.
Ako chce šéf zvýšiť vlastnú efektívnosť ako aj efektívnosť svojich ľudí, musí, musí, musí zapracovať aj na ďalších faktoroch, ktoré tvoria úspešnú komunikáciu. Dobrá komunikácia je totiž kľúčom k menšiemu stresu, vyšším výkonom a času na seba či rodinu.
Mgr. Erika Botlíková
Efektívnou komunikáciou v pracovnej či súkromnej oblasti sa zaoberám už viac ako 20 rokov a pomáham manažérom mať v živote a práci viac efektivity a menej stresu prostredníctvom lepšej komunikácie.
Pridaj komentár